بيماري لثه چيست و چه علائمي دارد؟

بيماري لثه نوعي عفونت و التهاب بافت‌هاي اطراف دندان بوده كه در اثر عدم رعايت بهداشت و تجمع پلاك‌هاي ميكروبي بر روي دندان‌ها و لثه‌ها ايجاد مي‌شود. احتمال ابتلا به بيماري لثه در هر سني وجود دارد، اما ابتلا به اين بيماري در بين افراد بزرگسال بيشتر است. بيماري‌هاي زيادي وجود دارد كه مربوط به لثه است و اگر اين بيماري در مراحل اوليه آن تشخيص داده شود، آن را مي‌توان با مراجعه به دندان پزشك درمان كرد. همچنين داشتن اطلاعات كافي از انواع بيماري‌هاي لثه و راه‌هاي درمان آنها مي‌تواند از بروز بسياري از مشكلات مربوط به دهان و دندان پيشگيري كند. در اين مطلب به چند مورد از مهم‌ترين بيماري‌هاي لثه اشاره كرده‌ايم:

پريودنتال

به دليل عفونت لثه و استخوان‌هاي اطراف دندان التهاباتي به وجود مي‌آيد كه به اين دسته از بيماري‌هاي لثه، پريودنتال گفته مي‌شود. با خونريزي و متورم شدن لثه كه از علائم اوليه اين بيماري هستند با مراجعه به موقع به دندانپزشكي از گسترش بيماري و از بين رفتن دندان و لثه خود جلوگيري كنيد.

سياه شدن لثه

لثه بافتي محكم و با استحكام است كه در اطراف دندان قرار داشته و نگهداري دندان‌ها در جاي خود وظيفه اين بافت است. رنگ لثه در افراد مختلف با توجه به نژاد و گوناگوني رنگدانه‌هاي پوست آنها متفاوت است. گاهي به دلايل مختلف از جمله سيگار كشيدن، عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و همچنين مصرف برخي داروها باعث سياه شدن لثه و يا تغييرات ديگري روي لثه مي‌شود. گاهي در اثر بيماري‌هاي لثه رنگي اين بافت از قرمز يا صورتي به رنگ سياه و تيره تبديل مي‌شود. 

سفيد شدن لثه

رنگ طبيعي لثه در صورتي كه از سلامت كامل برخوردار باشيد به رنگ صورتي و كاملا پايدار است. اما گاهي در اثر عدم رعايت بهداشت دهان و دندان اين رنگ صورتي تغيير يافته و به رنگ سفيد و يا متورم مي‌شود. بنابراين با مشاهده هر گونه تغيير رنگ و يا التهاب و زخم در لثه خود سريعا به دندانپزشك مراجعه كرده و روند درمان را آغاز كنيد.

عقب رفتگي لثه

در بعضي موارد لثه ممكن است به تدريج عقب رفته و از بين بروند و اين باعث قرار گرفتن ريشه دندان در معرض نور شود. قرار گرفتن ريشه دندان در معرض نور يكي از عوامل ايجاد پوسيدگي و عفونت دندان است. پوسيدگي و عفونت هم از جمله عوامل از بين برنده دندان‌ها هستند. پس بهتر است هرچه سريع تر به درمان عفونت دندان بپردازيم. البته ناگفته نماند كه عقب رفتگي لثه با افزايش سن رابطه مستقيم دارد.

اطلاعات بيشتر در مجله سلامتي بيمارستان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.